РЕВЮ - кукли от колекцията на Нели Капралова
Изложба на кукли от колекцията на Нели Капралова
Февруари – Юли 2013
В цикъла „Ревю” са включении сериите „Кралици”, „Маркизи”, „Парижанки”, „Знатни дами”, „Деца на аристократи”, „Героини от световни романи”
Красота, изящество, шик. Мода, носеща удоволствие. Богати дами, облечени елегентно, радващи окото и на мъже, и на жени. Време за любов, за романтични срещи, небързащи за никъде аристократки, наслаждаващи се на финеса на новата мода, която ги завладява. Женствени и красиви са дори и по-бедните представителки на нежния пол заради красивите шапки, роклите с кринолини, пристегнатите с корсети талии, изпъкналите бюстове под пищните деколетата. По-късно идват свободно падащите дълги поли и облечените върху тях по-къси туники, ръкавиците, шапките с периферии, чантичките, бижутата, изработени от дантела, мъниста, пера… Жените се превръщат в богини.
Такава е атмосферата на белязания от траен мир, икономически и културен разцвет 19-и век в Европа. Това е времето на управление на британската кралица Виктория (от 1837 до 1901 г.), когато индустриалната революция създава една нова образована средна класа. Това е времето и на романтичния Бел епок (1890-1914) – златните години на изкуството, модата, фотографията, времето на малките кафенета и забавните кабарета. Модата е запечатала духа на времето. През 19 век тя се диктува от Париж и Лондон.
До 1830 г. роклите са дълги, влачещи се по земята, свободно падащи, драпирани на едри гънки в светли тонове. Горните дрехи са от по-ярки цветове. Носят се разнообразни шалове и манта. Косата е прибрана в кок и украсена с панделки и пера. След това навлизат тясната талия и по-късите поли, шапките с големи периферии, украсени с пера, цветя, закриващи лицето. За мъжете вечерният фрак става задължителен в комплект с жилетка и тесни панталони. От 1840 г. нататък се завръщат отново обемните форми и под полата се поставя не само една фуста, но се добавят допълнителни пластове. Всичко това води до създаването на кринолина. Той представлява дървена конструкция, която се надява под роклята и я „издува” като бъчва. Понеже е тежък и неудобен към средата на века е изобретена по-лека метална мрежеста конструкция. Фустата изчезва от употреба и полата се носи директно върху кринолина. Към края на 19-ти век полата отново е свободно падаща и облеклото става по-практично. Панделките, наборите, воланите и живописните капели правят дамите изключително елегантни и женствени.
Целия блясък, красота и романтика на това време се пресъздава от порцелановите кукли, изработвани в немски, британски и френски фабрики. Куклите в настоящата експозиция ще ви потопят в тази красива епоха и ще ви накарат да помечтаете за нейния разкош и шик. Приятно гледане!
За колекционерката
Доц. Нели Капралова е възпитаник на Френската гимназия в София. Завършила е българска филология в Софийския университет. Работи в Института за българска литература на БАН – в секцията по литература на Българското възраждане. Интересува се от фолклористика, етнология и антропология. Има син на 25 години. За човек, отдаден на научна работа, е твърде темпераментна и общителна. Влюбена е в Париж и го намира за най-красивият град в света. Изучава историята на френската цивилизация, култура и архитектура. Пътува често до Париж и всеки път се чувства там като в приказка, откривайки „все нови и нови чудни съкровища”.
За куклите
И до днес Нели не може да си обясни защо точно куклите я превръщат в страстен колекционер. Като дете е имала много кукли, но не била достатъчно грижовна към тях и бързо ги съсипвала. Единствената оцеляла от това време е красавицата Елизабет с разкошна синя рокля, донесена й от Италия през 1967 г. Вероятно, защото куклата е магическо същество, разсъждава Нели. Тя е сред най-древните изображения на човека, негово алтер-его. И ни помага да опознаем себе си, света около нас. Излъчва красота, нежност, изящество и стил. Дава ни сила, печели доверието ни. Помага ни да мечтаем и фантазираме. И да живеем в по-красив свят…